Kies voor schaarse ruimte en duurzaam vervoer, kies voor effectief parkeerbeleid
Minder auto’s, meer fietsen, lopen en openbaar vervoer: de mobiliteitstransitie. Iedereen een eigen auto is erg inefficiënt. Het neemt veel ruimte in en kost veel energie, in de vorm van fossiele brandstoffen en elektriciteit. De overstap op duurzaam vervoer gaat echter niet vanzelf, wij roepen op om hier actiever op te sturen.
Goed openbaar vervoer en goede fiets- en wandelpaden zijn hartstikke belangrijk om mensen de mogelijkheid te geven om zich op een fijne manier van a naar b te verplaatsen. Het helpt echter niet om de verstokte autogebruiker uit de auto te krijgen. Stimuleringscampagnes hebben ook maar een beperkt effect. Wat wél veel effect heeft is parkeerbeleid. Effectief parkeerbeleid kan het autogebruik tot wel 30% verminderen.
Minder auto's: een win-win-win!
Wanneer er minder auto’s zijn houden we meer ruimte over: ruimte om te leven! Ruimte voor groen, om te spelen, te ontmoeten, om huizen te bouwen, noem maar op. En er is minder schadelijke impact op het milieu: een stuk minder broeikasgassen, minder microplastics en er zijn minder (schaarse) materialen nodig om auto’s te bouwen. Daarnaast komen we dan meer buiten en bewegen we meer wanneer we ons op andere manieren vervoeren dan met de auto. Een win-win-win!
Parkeerbeleid moet daarom gaan over meer dan wat bijvoorbeeld ondernemers handig vinden en het financiële plaatje, hoeveel de gemeente ermee verdient. Parkeerbeleid moet doelmatig ingezet worden om te sturen op de mobiliteitstransitie. Dat kan door bijvoorbeeld de zone van betaald parkeren te vergroten, de parkeertarieven te verhogen, minder parkeerplekken beschikbaar te maken en/of de loopafstand tussen de parkeergelegenheid en de bestemming te vergroten, waardoor de reis meer moeite en tijd kost en alternatief vervoer aantrekkelijker wordt.
Mobiliteitsbeleid in de parkeervisie
Hiertoe riepen wij op in de commissievergadering van 29 oktober, in het kader van de begroting van 2025. Bij de bespreking van de begroting wordt namelijk het beleid voor het nieuwe jaar vastgesteld. En in dat nieuwe jaar, in 2025, staat ook de parkeervisie op de planning.
Wij hebben het gemeentebestuur opgeroepen om in het discussiestuk over de parkeervisie expliciet te richten op het effect van parkeerbeleid op de mobiliteitstransitie, om effectief parkeerbeleid vast te kunnen stellen. De verantwoordelijk wethouder heeft ons toegezegd dat wij dit mogen verwachten. Dat is mooi nieuws, wij kijken uit naar het debat over het parkeerbeleid begin 2025!
Gerelateerd nieuws
Begroting 2025
Wat zijn de plannen voor Den Bosch in 2025? Deze week spreekt de gemeenteraad over de begroting voor het komende jaar, waarin...
Lees verderEvenementen, een feestje, ook voor dieren
Paarden, geiten, schapen, kamelen, lama’s, ezels: tussen de mensenmassa’s en omgeven door één of meerdere blaasorkesten worde...
Lees verderBlijf op de hoogte van het laatste nieuws
meld je aan voor onze nieuwsbrief