Schriftelijke vragen handhaafbaar rookverbod op specifieke locaties
Indiendatum: 17 mrt. 2025
Den Bosch, 17 maart 2025
Betreft: vragen ex art. 71 R.v.O.
Onderwerp: op weg naar een rookvrije generatie: een handhaafbaar rookverbod op specifieke locaties
Geacht college,
Wij hebben met interesse kennis genomen van de ingekomen brief op 17 januari 2025 “boetes voor overtreding rookverbod in APV”. In deze brief staat aangegeven dat de gemeente Den Bosch in de APV nog geen rookverboden heeft opgenomen voor de omgeving van bijvoorbeeld het Jeroen Bosch Ziekenhuis, binnenterrein van het Paleis van Justitie, ingangen bij scholen en sportterreinen terwijl hier wel al fysiek zichtbare rookverboden worden vermeld.
Dit is niet bevorderend voor de weg naar een rookvrije generatie. Wanneer er geen werkelijke rookverboden gelden, dan kunnen mensen die toch op betreffende locaties roken hier niet op aangesproken worden en wordt ook geen boete geriskeerd. Zoals de briefschrijver aangeeft, zijn in dit geval de aangebrachte fysiek zichtbare rookverboden een tandeloze tijger en zullen de rookverboden veel effectiever zijn op het moment dat rokers boetes (kunnen) krijgen.
Naar aanleiding hiervan heeft onze fractie hierover de volgende vragen aan u:
Bent u bekend met het feit dat op diverse locaties in onze gemeente (Jeroen Bosch Ziekenhuis, binnenterrein Paleis van Justitie, bij ingangen van scholen en sportterreinen) fysiek zichtbare rookverboden worden vermeld, maar dat deze niet zijn verankerd in de APV?
Hoe beoordeelt u het belang van rookverboden in relatie tot de ambitie voor een rookvrije generatie?
Deelt u de mening van de briefschrijver van 17 januari jl. en onze fractie dat het ontbreken van een juridische basis in de APV deze rookverboden feitelijk niet handhaafbaar maakt? Zo nee, waarom niet?
Heeft u inzicht in de effectiviteit van de huidige fysieke rookverboden zonder handhavingsmogelijkheden?
Welke ervaringen hebben andere gemeenten die wel verbodsbepalingen voor roken hebben opgenomen in hun APV?
Bent u bereid om te onderzoeken welke juridische mogelijkheden er zijn om een verbodsbepaling voor roken in de APV op te nemen voor locaties zoals genoemd in de brief: ziekenhuis, rechtbank, scholen, sportterreinen en bushaltes? Zo nee, waarom niet?
Bent u bereid om, wanneer juridisch haalbaar, een verbodsbepaling voor roken in de APV op te nemen, op bovengenoemde locaties? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke tijdslijn en stappen zouden hierbij horen?
Bent u bereid om in overleg te treden met de betrokken instanties van bovengenoemde locaties over de gewenste aanpak van rookverboden? Zo nee, waarom niet?
We kijken uit naar uw beantwoording.
Namens de fractie van Partij voor de Dieren,
Eileen Samshuijzen
Indiendatum:
17 mrt. 2025
Antwoorddatum: 15 apr. 2025
Geachte mevrouw Samshuijzen,
In uw brief van 17 maart 2025 stelt u raadsvragen ex. artikel 71 Reglement van Orde over: Op weg naar een rookvrije generatie.
Op deze vragen kunnen wij u het volgende antwoorden:
Vraag 1: | Bent u bekend met het feit dat op diverse locaties in onze gemeente (Jeroen Bosch Ziekenhuis, binnenterrein Paleis van Justitie, bij ingangen van scholen en sportterreinen) fysiek zichtbare rookverboden worden vermeld, maar dat deze niet zijn verankerd in de APV? |
Antwoord: | Dit betreft veelal rookvrije zones, die door de beheerder in het kader van het Nationaal Preventie Akkoord zijn ingesteld en informeel worden gehandhaafd (sociale controle). Op schoolterreinen geldt een algeheel wettelijk rookverbod. Voor vrijwel alle genoemde locaties geldt verder een wettelijk rookverbod waarbij het roken in de open lucht uitgezonderd is. Om roken zoveel mogelijk te ontmoedigen voeren veel locaties daarom een huishoudelijk beleid (“rookvrije zone”) waarin ook de buitenruimtes worden meegenomen. Op wettelijke rookverboden wordt niet gehandhaafd door de gemeente, maar door beheerders zelf en de NVWA (De Nederlandse Voedsel- en Wrenautoriteit). De door u genoemde rookverboden zijn feitelijk rookvrije zones uit huishoudelijke reglementen waarop de beheerder van de locatie toeziet. Per 1 juli 2025 zijn alle bushaltes Rookvrij. Den Bosch doet ook mee met 290 tegels die deze boodschap uitdragen. |
Vraag 2: | Hoe beoordeelt u het belang van rookverboden in relatie tot de ambitie voor een rookvrije generatie? |
Antwoord: | Om tot een rookvrije generatie te komen is een grote maatschappelijke gedragsverandering nodig. Rookvrije zones en rookverboden kunnen hieraan bijdragen. In het project Rookvrij Leven voor Iedereen wordt door de GGD integraal samengewerkt met inwoners en professionals aan een rookvrije toekomst. Wat is er nodig om te stoppen of om te voorkomen dat men start met roken of vapen? Dankzij een vierjarige subsidie van het KWF wordt de komende jaren gewerkt aan een rookvrije toekomst. Samen met de (pre)geboortezorg uit de regio is de actielijn Rookvrije Start uitgezet om het aantal zwangere vrouwen dat rookt vóór, tijdens en na de zwangerschap te verminderen. In 2026 worden de succesfactoren van Rookvrij Leven voor Iedereen gebundeld en in andere wijken ingezet. Zo beschermen we anderen tegen meeroken en voorkomen we dat kinderen en jongeren verleid worden om zelf te gaan roken. Daarnaast loopt ook vanuit het programma ‘Samen Gezond ‘s-Hertogenbosch’ een social design traject met als doelgroep jongeren en vapen. Door in gesprek te gaan met de doelgroep (o.a. op VMBO De Rijzert en in de spreekkamer van het Jeroen Bosch ziekenhuis), wordt een stedelijk plan van aanpak opgesteld en uitgevoerd. Voor een groot maatschappelijk draagvlak is het belangrijk om het evenwicht te bewaren tussen gedragsbevorderende en gedragsnormerende maatregelen zodat deze bijdragen aan een positieve gedragsverandering zonder dat er direct handhavingsdruk ontstaat. Via een wethoudersbrief zullen we u verder informeren over de inzet die wordt gepleegd om te komen tot een rookvrije generatie. |
Vraag 3: | Deelt u de mening van de briefschrijver van 17 januari jl. en onze fractie dat het ontbreken van een juridische basis in de APV deze rookverboden feitelijk niet handhaafbaar maakt? Zo nee, waarom niet? |
Antwoord: | Nee, deze rookverboden zijn wél handhaafbaar. De wettelijke rookverboden worden gehandhaafd door de beheerder en de NVWA. De rookvrije zones uit huisregels worden naar inzicht gehandhaafd door de beheerder, die overtreders de toegang tot het terrein kan ontzeggen. In het laatste geval kan de politie zelfs optreden tegen huis- of erfvredebreuk. |
Vraag 4: | Heeft u inzicht in de effectiviteit van de huidige fysieke rookverboden zonder handhavingsmogelijkheden? |
Antwoord: | De huidige rookverboden en rookvrije zones kennen eerdergenoemde handhavingsmogelijkheden. De effectiviteit van het Nationaal Preventie Akkoord als geheel is doorgerekend door het RIVM (Impact van het Nationaal Preventieakkoord voor roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik). Uit deze berekening blijkt dat het aantal mensen dat rookt in 2040 iets verder zal zijn gedaald met de afspraken dan zonder de afspraken. De gestelde doelen worden echter niet gehaald waardoor extra en stevigere maatregelen nodig zijn om deze doelen wel te behalen. Denk bijvoorbeeld aan extra prijsverhogingen1, naast de verhogingen die al zijn afgesproken. Het duurder maken van sigaretten en shag bleek namelijk het meest effectieve middel om mensen te laten stoppen met roken of om te voorkomen dat ze ermee beginnen. Er is geen onderzoek gedaan naar de effectiviteit van rookverboden en rookvrije zones in gemeente ’s-Hertogenbosch. |
Vraag 5: | Welke ervaringen hebben andere gemeenten die wel verbodsbepalingen voor roken hebben opgenomen in hun APV? |
Antwoord: | Een aantal gemeenten heeft rookverboden en rookvrije zones ingesteld in de openbare ruimte, bijvoorbeeld rond speeltuintjes of op het strand waarbij wordt opgemerkt dat handhaving moeilijk is. Andere gemeenten stellen een anti- rookbeleid als subsidievoorwaarde voor bijvoorbeeld sportparken, speeltuinen of wijkhuizen. De gemeente kan het roken in de open lucht in de openbare ruimte verbieden maar zal dan wel moeten motiveren dat zij het vrij verkeer van goederen niet verstoort. Het verbod dient noodzakelijk en proportioneel te zijn. |
Vraag 6: | Bent u bereid om te onderzoeken welke juridische mogelijkheden er zijn om een verbodsbepaling voor roken in de APV op te nemen voor locaties zoals genoemd in de brief: ziekenhuis, rechtbank, scholen, sportterreinen en bushaltes? Zo nee, waarom niet? |
Antwoord: | Nee. Zoals gezegd kan voor een groot deel van deze instellingen geen gemeentelijk rookverbod worden ingesteld. Daarvoor is de gemeente afhankelijk van landelijke regelgeving. Het introduceren van een nieuwe categorie rookverboden sluit niet aan op de manier waarop het College roken probeert te ontmoedigen. |
Vraag 7: | Bent u bereid om, wanneer juridisch haalbaar, een verbodsbepaling voor roken in de APV op te nemen, op bovengenoemde locaties? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke tijdslijn en stappen zouden hierbij horen? |
Antwoord: | Nee. Juridisch gezien leent dit onderwerp zich eerder voor beleidsontwikkeling en implementatie in de Omgevingsvisie of uiteindelijk in het Omgevingsplan van gemeente ’s-Hertogenbosch dan in de APV. Voor de tijdslijn zou dan bij de algemene tijdslijn voor de implementatie van het Omgevingsplan (2032) kunnen worden aangesloten. Het College ziet meer in gedragsbevorderende maatregelen, dan in het beboeten van rokers. Hiervoor zijn reeds stappen genomen met het Programma Positieve Gezondheid en het Lokale Gezondheidsakkoord. Het opleggen van repressieve maatregelen zoals rookverboden is een laatste redmiddel waar het College vooralsnog vanaf ziet om navolgende redenen:
|
Vraag 8: | Bent u bereid om in overleg te treden met de betrokken instanties van bovengenoemde locaties over de gewenste aanpak van rookverboden? Zo nee, waarom niet? |
Antwoord: | Om het draagvlak voor minder roken bij de burger te behouden is het belangrijk dat het stelsel van wettelijke, gemeentelijke en huishoudelijke regels logisch en begrijpelijk blijft en dat er passende gedragsbevorderende maatregelen worden genomen. Overleg met genoemde partijen kan hieraan bijdragen. Zulke overleggen zijn al gevoerd en hebben bijvoorbeeld geleid tot het Lokaal Gezondheidsakkoord. |
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Burgemeester en wethouders van ‘s-Hertogenbosch,
De gemeentesecretaris, De burgemeester,
drs. B. van der Ploeg drs. J.M.L.N. Mikkers
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Schriftelijke vragen inleveren statiegeldverpakkingen voor reizigers en bezoekers
Lees verderSchriftelijke vragen hou amfibieën van het padje af
Lees verder