Bespreek­no­titie: parti­cu­liere deel­mo­bi­liteit


13 maart 2023

Bespreeknotitie particuliere deelmobiliteit

13 maart 2023

Deelmobiliteit kent een belangrijke rol in het behalen van onze gezonde, groene en duurzame doelstellingen. Het vermindert de uitstoot van CO2 en verlaagt de parkeerdrukte. Daarnaast helpt het de verschillende dorpen en kernen te verbinden met de stad, in aanvulling op de auto, het ov en de fiets. Bij deelmobiliteit gaat het om zowel auto’s als deelscooters en -fietsen. De afgelopen vijf jaar is het aantal (elektrische) deelauto’s, -scooters en -fietsen flink toegenomen en de verwachting is dat deze trend zich doorzet. Als gemeente hebben we de afgelopen jaren veel ingezet op deelmobiliteit. Middels deze bespreeknotitie willen we de ambitie van de gemeente op het gebied van deelmobiliteit doorzetten.

Het huidige beleid over deelmobiliteit is uitsluitend gericht op commerciële deelmobiliteit, maar daarmee vergeten we particuliere deelmobiliteit. Bij particuliere deelmobiliteit delen twee of meerdere huishoudens een vervoersmiddels, bijvoorbeeld een auto, met elkaar zonder tussenkomst van derden, zoals een online-platform. De auto heeft een vaste standplaats. Registratie en daarmee regulering van particuliere deelmobiliteit kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door registratie bij de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik of middels een contract waarin het gebruik en de verzekering van de auto wordt geregeld tussen de gebruikers.

In de transitie naar een autoluwere binnenstad en om de parkeerdrukte te verminderen kan het stimuleren van particuliere deelmobiliteit op vrijwillige basis een oplossing zijn. Hiervoor moet nog beleid gemaakt worden. Andere gemeenten, zoals Utrecht, Zoetermeer en Groningen hebben hier al stappen in gezet. Te denken valt aan een voordeliger tarief voor een parkeervergunning van particuliere deelmobiliteit en regels over met eenzelfde parkeervergunning in meerdere (betaalde) parkeerzones parkeren zonder extra kosten. In de gemeente Utrecht is het tarief voor een parkeervergunning voor particuliere deelmobiliteit de helft van het tarief van een reguliere parkeervergunning per huishouden.

Dit beleid wordt verduidelijkt met het volgende voorbeeld[1]:

Twee huishoudens die gebruik maken van een particuliere deelauto en binnen dezelfde gereguleerde parkeerzone wonen, betalen beide de helft van de kosten voor één parkeervergunning. Twee huishoudens die gebruik maken van een particuliere deelauto en in twee verschillende gereguleerde parkeerzones wonen (en in principe tweemaal een parkeervergunning moeten aanvragen) betalen eveneens tweemaal de helft van één parkeervergunning. Twee huishoudens die gebruik maken van een particuliere deelauto en in twee verschillende parkeerzones wonen waarvan één gereguleerd is en de ander niet betalen dan de helft van de kosten voor een parkeervergunning ten opzichte van een reguliere parkeervergunning. Zowel in het eerste, tweede als derde voorbeeld is een huishouden de helft goedkoper uit ten opzichte van de huidige situatie.

De gemeente faciliteert verschillende vormen van (deel)mobiliteit ter bevordering van de bereikbaarheid en duurzame ambities. Er liggen kansen om de huidige inwoners van onze gemeente en nieuwe inwoners die naar onze gemeente verhuizen te informeren over deze ontwikkelingen. Graag zouden ondergetekende partijen zien dat het college huidige en toekomstige inwoners actief informeert over alle mogelijkheden van mobiliteit die zich in onze gemeente bevinden.

Vragen

Graag zouden de ondergetekende partijen de standpunten omtrent het stimuleren van deelmobiliteit van de partijen uit de commissie ophalen. Daarvoor zijn vijf vragen opgesteld die de uitdagingen en kansen van het parkeerbeleid van verschillende vormen van deelmobiliteit adresseren.

  1. Herkent en deelt u de hierboven genoemde kansen en mogelijkheden rondom deelmobiliteit?
  2. Bent u het met de partijen eens dat beleid voor particuliere deelmobiliteit een goede aanvulling is op het bestaande beleid omtrent deelmobiliteit?
  3. Wat zou volgens u meegenomen moeten worden in het beleid over particuliere deelmobiliteit?
  4. Bent u het met de partijen eens dat het een taak is van de gemeente om huidige inwoners actief te informeren over de verschillende vormen van mobiliteit en zo ja hoe ziet u dit voor zich?
  5. Bent u het met de partijen eens dat het een taak is van de gemeente om toekomstige inwoners actief te informeren over de verschillende vormen van mobiliteit en zo ja hoe ziet u dit voor zich?
  6. Welke kansen ziet u verder om deelmobiliteit te stimuleren?

Hessel Bos – GroenLinks

Eileen Samshuijzen – Partij voor de Dieren


[1] De voorbeelden zijn gebaseerd op de gehanteerde tarieven van de gemeente Utrecht (Parkeerkosten | Gemeente Utrecht).


Status

Ingediend

Voor

Tegen