De ‘Kanaal­bou­le­vard’, een gemiste kans en gevaarlijk expe­riment


1 september 2024

Wie zo nu en dan aan de Noordoost kant van de binnenstadsring te vinden is kan het bijna niet ontgaan zijn; de herinrichting van de Zuid-Willemsvaart tussen het Kardinaal van Rossumplein en de Jan Heinsstraat, de zogenoemde herinrichting van de ‘Kanaalboulevard fase 2 en 3’. Al bij het vaststellen stemde de Partij voor de Dieren als een van de enige partijen tegen dit raadsvoorstel. Onze reden om tegen te stemmen: de kap van waardevolle oude bomen, het creëren van een erg gevaarlijke verkeerssituatie met de herinrichting en ernstige verstoring van het woonklimaat. Voornamelijk fietsers zouden er bekaaid vanaf komen. Voor hen op de planning:

  • Een rotonde die de hulpdiensten en Arriva ontraadde, omdat grote voertuigen, zoals een bus of brandweerauto niet gelijktijdig met een fiets op de rotonde passen. De fiets komt dan in de verdrukking.
  • Een straat die erg druk wordt, twee richtingsverkeer op een doorgaande binnenstadsring, zonder gescheiden verkeersstromen. Fietsers dienen als het ‘levende remmende element’ voor auto’s, bussen en ander gemotoriseerd verkeer.
  • De infrastructuur is niet dwingend voor de maximumsnelheid; dit betekent dat auto’s op de Zuid-Willemsvaart een stuk harder dan 30km/u kunnen en zullen rijden. Gevaarlijk voor alle andere weggebruikers.
  • XL bushaltes, vlak voor het huis van mensen die hier recent zijn gaan wonen en aan wie een park i.p.v. een drukke bushalte voor de deur is beloofd.

Van papier tot uitvoering

Een groot deel van de herinrichting is inmiddels uitgevoerd. Het resultaat? Een drukke, chaotische straat, waar alle verkeersstromen door elkaar lopen en niet zelden met elkaar in conflict komen, waarbij voornamelijk fietsers in de knel komen. Ook uitgevoerd een drukke bushalte, waar mensen die op de bus wachten op de hekjes van de voortuinen van de aanwonenden gaan zitten en afval in hun voortuinen achterlaten.

Na de oplevering van de herinrichting was dit beeld als snel duidelijk en stelde fractievoorzitter Eileen Samshuijzen politieke over de onveilige verkeerssituatie en het gebrek aan groen vragen aan het gemeentebestuur. Deze vragen zijn mede ingediend door een groot aantal andere partijen. Nu heeft het gemeentebestuur antwoord gegeven. Daarin geven zij aan dat ze volgend jaar voorjaar de veiligheid van de situatie pas willen beoordelen, geen extra groen willen realiseren en geen ingrepen zoals het aanpassen van de straat naar een éénrichtingssituatie of een knip op het doorgaand verkeerd willen toepassen.

Bij Dtv geeft Eileen hierover aan:

Volgens Eileen Samshuijzen, fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren, stelt dit antwoord op haar vragen niet bepaald gerust. “Ze zijn blind voor de situatie zoals deze nu is en kijken gewoon de andere kant op. De komende maanden wordt er niet naar gekeken, terwijl alle verkeersstromen door elkaar lopen.” Ze snapt dat mensen aan een nieuwe situatie moeten wennen, maar vindt dat ook de tijdelijke situatie veilig moet zijn. “Blijkbaar gaan we zes tot negen maanden hopen dat er geen ongelukken gebeuren.”
Samshuijzen verwacht dat de problemen rond de verkeersveiligheid steeds duidelijker worden, nu de drukte weer toeneemt. “De vakantie is voorbij, kinderen gaan weer op de fiets naar school en mensen hebben haast. Ik houd mijn hart wel een beetje vast.” Het liefst ziet haar partij dat er een tijdelijke monitoring plaats zal vinden zodat er tussendoor kan worden bijgestuurd. “Ik hoop dat het college zichzelf de ruimte voor dat voortschrijdend inzicht gunt. Afwijken van je plannen is echt geen schande.”

Kappen met kappen! Méér groen!

Ook qua inpassing van groen geeft het gemeentebestuur aan niet meer groen in willen passen. Er worden 26 jonge bomen gepland in de het totale plangebied en er zijn enkele kleine perkjes. Dit is echter veel en veel te weinig. Op het Kardinaal van Rossumplein worden twee grote, volwassen bomen gekapt. Één met een kroonoppervlak van 236m2 en één met een kroonoppervlak van 135m2. Wanneer we uitgaan van jonge bomen met een kroonoppervlak van 3m2 dan zouden om de bomen die nog gekapt gaan worden te compenseren er 124 jonge bomen moet worden geplant.1 Op dat moment is enkel de kap van de bomen gecompenseerd, maar geen nieuwe groenwaarde toegevoegd. De plannen van het gemeentebestuur qua groen slaan dan ook een groot gat in het stedelijk groen, het groen waar juist zo’n behoefte aan is.

Onze stad kán zo mooi zijn

De herinrichting van de binnenstadsring kán heel mooi, groen en veilig worden. Het kán zorgen voor de plus op het leefklimaat dat nodig is op deze locaties. Hiervoor is het nodig om te kiezen voor schaarse ruimte. Te kiezen voor minder ruimte voor de auto en meer ruimte voor de voetganger, fietser. Meer ruimte om te groeien en te bloeien: ruimte waar kinderen kunnen spelen, buren elkaar kunnen ontmoeten en het groen als longen van de stad tot bloei kan komen. Onze stad kán zo veel mooier, veiliger en toekomstbestendiger zijn. Daar blijft de Partij voor de Dieren zich voor inzetten.

Gerelateerd nieuws

De nieuwe Bossche Economische Visie

De gemeente Den Bosch krijgt een nieuwe economische visie, een nieuwe manier van kijken op hoe we onze lokale economie willen...

Lees verder

Nieuwbouw Theater aan de Parade: misstap op misstap leidt tot een bodemloze put aan verspild belastinggeld

De overschrijding van het budget met ruim €16 miljoen zegt al veel. Bij de bouw van het nieuwe Theater aan de Parade is veel ...

Lees verder

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

    meld je aan voor onze nieuwsbrief