Schriftelijke vragen uitvoering Kanaalboulevard 2 – zorgen om verkeersveiligheid en leefbaarheid
Indiendatum: 9 jul. 2024
Den Bosch, 9 juli 2024
Betreft: vragen ex art. 71 R.v.O.
Onderwerp: uitvoering Kanaalboulevard 2 – zorgen om verkeersveiligheid en leefbaarheid
Geacht college,
Recent is de Zuid-Willemsvaart ‘Kanaalboulevard 2’ heropend na de infrastructurele operatie. Nu dit deel van de binnenstadsring goeddeels afgerond is, het papier gestalte heeft gekregen en verkeersdeelnemers de infrastructuur hebben uitgeprobeerd zijn opnieuw zorgen ontstaan. Zorgen over de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Geconstateerd wordt dat de verschillende verkeersdeelnemers niet op een veilige manier kunnen participeren in het verkeer op de infrastructuur zoals deze is opgeleverd. Geconstateerd wordt dat:
- auto’s hard rijden;
- het fietsers onduidelijk is waar zij (veilig) kunnen fietsen;
- fietsers en scooters over het voetpad rijden bij gebrek aan een veilig fietspad.
Ook wordt geconstateerd dat als gevolg van de huidige inrichting er slechts marginaal groen aangelegd wordt. De geringe aanwezigheid van groen is conform de door u eerder gepresenteerde plannen, ondergetekenden zien bij de oplevering van de straat nu ook in praktijk de voltrekking van het gevolg van het gebrek aan (ruimte voor) groen t.a.v. de verkeersveiligheid, doordat er niet de door u eerder genoemde ‘parkachtige inrichting’ gerealiseerd wordt. In plaats daarvan is met de zeer gering ruimte die voor groen gereserveerd is, slechts drie perkjes (twee kleine en één ietwat grotere), een rechte autoweg die uitnodigt tot hard rijden gerealiseerd.
Hierover hebben wij de volgende vragen aan u:
- Heeft u zicht op de verkeersveiligheid op de Zuid-Willemsvaart ‘Kanaalboulevard 2’ sinds de herinrichting? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat zijn uw bevindingen van de verkeersveiligheid?
- Herkent u de bevindingen van ondergetekenden? Zo ja, wat vindt u hiervan en welke acties gaat u hierop ondernemen? Zo nee, waarom niet?
- Bent u bereid om de verkeersveiligheid van dit stuk straat te toetsen? Zo ja, wanneer gaat u deze toetsing uitvoeren? Zo nee, waarom niet?
- Bent u het met ons eens dat met de uitvoering van de Kanaalboulevard 2 geen ‘parkachtige inrichting’ gerealiseerd wordt? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaat u doen om dit te herstellen?
- Ziet u mogelijkheden om stenen te verwijderen en meer groen in te passen? Zo ja, welke mogelijkheden ziet u? Zo nee, waarom niet?
- Bent u bereid om bij de nadere uitwerking van de verkeersstudie van Goudappel de mogelijkheid van de Kanaalboulevard in ieder geval een éénrichtingsstraat te maken tot doel te maken? Dit ten einde de verkeersbewegingen te verminderen, verkeersveiligheid te realiseren en de leefbaarheid alsnog te vergroten door tot daadwerkelijke uitvoering van het Zuid-Willempark te komen, door meer ruimte vrij te spelen met een éénrichtingsweg; ruimte voor een vrij liggend fietspad en ruimte om daadwerkelijk meer groen te realiseren.
Wij kijken uit naar uw beantwoording, bij voorbaat dank.
Namens de fracties van,
Partij voor de Dieren – Eileen Samshuijzen
Leefbaar ’s-Hertogenbosch – Paul Kagie
De Bossche Groenen – Will Hoeben
Socialistische Partij – Bram Roovers
VOOR Den Bosch – Joep Gersjes
gewoon ge-DREVEN – Sjef van Creij
Indiendatum:
9 jul. 2024
Antwoorddatum: 27 aug. 2024
Geachte mevrouw Samshuijzen en heren Kagie, Hoeben, Roovers, Gersjes en Van Creij,
In uw brief van 9 juli 2024 stelt u raadsvragen ex artikel 71 Reglement van Orde over: de uitvoering Kanaalboulevard 2 en uw zorgen om verkeersveiligheid en leefbaarheid. U stelt uw vragen vanwege de afronding van een aantal werkzaamheden aan Kanaalboulevard fase 2 en de wijze waarop het verkeer zich daar nu gedraagt. Tevens vraagt u of er meer ruimte is voor groen in het plangebied. Op deze vragen kunnen wij u het volgende antwoorden:
Vraag 1: |
Heeft u zicht op de verkeersveiligheid op de Zuid-Willemsvaart ‘Kanaalboulevard 2’ sinds de herinrichting? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat zijn uw bevindingen van de verkeersveiligheid? |
Antwoord: |
Op de datering van uw vragen is het wegvak tussen de Tolbrugstraat en het Kardinaal van Rossumplein drie dagen open, na nog niet eens de volledige afronding van de werkzaamheden van deze eerste fase. Het is prematuur om nu al een oordeel te geven over de verkeersveiligheid als niet het gehele traject inclusief kruispunten is aangepakt. Daarnaast moet verkeer na afronding van herinrichtingswerkzaamheden een periode wennen aan de nieuwe verkeerssituatie. Pas na afronding van alle werkzaamheden en een gewenningsperiode is het pas mogelijk een representatief beeld te krijgen van het functioneren van de Kanaalboulevard. |
Vraag 2: |
Herkent u de bevindingen van ondergetekenden? Zo ja, wat vindt u hiervan en welke acties gaat u hierop ondernemen? Zo nee, waarom niet? |
Antwoord: |
Verkeer moet bij een wisseling van uitvoeringsfases wennen aan de nieuwe inrichting én de wisselende tijdelijke verkeersmaatregelen. Nu nog enkele werkzaamheden buiten de rijbaan worden uitgevoerd zijn er verkeersregelaars ingezet ter begeleiding van het verkeer. Dat gaat goed.
|
Vraag 3: |
Bent u bereid om de verkeersveiligheid van dit stuk straat te toetsen? Zo ja, wanneer gaat u deze toetsing uitvoeren? Zo nee, waarom niet? |
Antwoord: |
Ja, wij zijn bereid om na afronding van de totale werkzaamheden van de Kanaalboulevard het veilig gebruik van de nieuwe inrichting te beoordelen op basis van beschikbare gegevens. Dat doen we na een gangbare gewenningsperiode van 6 tot 9 maanden na oplevering van het volledige werk, zodat we een representatief beeld krijgen van het functioneren van de weg. |
Vraag 4: |
Bent u het met ons eens dat met de uitvoering van de Kanaalboulevard 2 geen ‘parkachtige inrichting’ gerealiseerd wordt? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaat u doen om dit te herstellen? |
Antwoord: |
We realiseren een veilige en groene Kanaalboulevard met een 30 km/u regime. Na afronding van de totale werkzaamheden hebben we circa 2.000 m² meer groeninvulling ten opzichte van de oude situatie. Daarnaast voegen we minimaal 26 bomen toe ten opzichte van de huidige situatie, verbeteren we de groeimogelijkheden voor de bestaande bomen, realiseren we een voetpad langs het water en realiseren we een verblijfsplek in het talud. Met deze herinrichting geven we het verkeer minder ruimte, versterken we de aanhechting van de binnenstad met het Zuid-Willemspark en vergroten we de gebruiksmogelijkheden ervan. Een en ander conform het door de gemeenteraad in juli 2017 vastgestelde ‘inspiratiedocument Zuid -Willemspark’. |
Vraag 5: |
Ziet u mogelijkheden om stenen te verwijderen en meer groen in te passen? Zo ja, welke mogelijkheden ziet u? Zo nee, waarom niet? |
Antwoord: |
Wij realiseren het ontwerp van de Kanaalboulevard waarvoor een uitgebreid participatietraject is doorlopen, waarin elke mogelijkheid om groen in te passen is benut én waarover besluitvorming in uw raad heeft plaatsgevonden. Dit ontwerp is niet voor iedereen perfect, maar alles afwegende wel het meest optimale ontwerp. Het ontwerp voorziet in de balans tussen de wens om meer groen te realiseren en de noodzakelijke ruimte voor een comfortabele en veilige afwikkeling van het verkeer. Wij zien geen ruimte dan wel aanleiding om van het ontwerp af te wijken. |
Vraag 6: |
Bent u bereid om bij de nadere uitwerking van de verkeersstudie van Goudappel de mogelijkheid van de Kanaalboulevard in ieder geval een éénrichtingsstraat te maken tot doel te maken? Dit ten einde de verkeersbewegingen te verminderen, verkeersveiligheid te realiseren en de leefbaarheid alsnog te vergroten door tot daadwerkelijke uitvoering van het Zuid-Willempark te komen, door meer ruimte vrij te spelen met een éénrichtingsweg; ruimte voor een vrij liggend fietspad en ruimte om daadwerkelijk meer groen te realiseren. |
Antwoord: |
Wij werken aan de uitvoering van de op 2 juli 2024 door de raad aangenomen motie te komen tot een voorstel voor het nemen van additionele maatregelen om het verkeer van de binnenstadsring om te geleiden naar de doorstroomassen. Wij komen in december 2024 met een nader voorstel en zeggen vooruitlopend daarop de instelling van éénrichtingsverkeer op dit deel van de Kanaalboulevard als doel niet toe. |
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van ‘s-Hertogenbosch,
De gemeentesecretaris, De burgemeester,
drs. B. van der Ploeg drs. J.M.L.N. Mikkers
Interessant voor jou
Schriftelijke vragen positieflijst, signalering & afstemming met LID
Lees verderSchriftelijke vragen padden uit de put; beschermende maatregelen voor amfibieën
Lees verder