Debat verkeers­veilig: ruim baan voor voet­gangers en fietsers!


31 januari 2024

30 januari vond het sluitstuk van het verkeersveiligheidsdebat plaats, namelijk de behandeling van moties in de gemeenteraad. De afgelopen maanden is de gemeenteraad door experts geïnformeerd over dit onderwerp en hebben er twee commissiesdebatten over dit onderwerp plaatsgevonden. Dit georganiseerd door een strategische werkgroep van raads- en commissieleden, waar onze fractievoorzitter Eileen voorzitter van was. Voor de Partij voor de Dieren is in dit debat van belang:

  • de standaard snelheid voor auto's naar beneden, naar 30km per uur
  • ruim baan voor voetgangers en fietsers
  • de fietspaden verbeteren, verbreden en uitbreiden
  • meer ruimte voor participatie van inwoners, zij zijn de experts in hun eigen omgeving
  • veilige schoolomgeving en schoolroutes

Op 30 januari zijn er een aantal moties aangenomen waarmee we een geweldige stap naar betere verkeersveiligheid doen. 30km per uur wordt namelijk de nieuwe standaard snelheid! We wachten hiermee niet meer op de aanpassingen van de wegen, maar stellen een norm, waarmee we de gemiddelde snelheid van automobilisten flink naar beneden halen en hiermee de kans op ongelukken verkleinen en de impact van ongelukken ook flink verminderen.

Ook wordt de evaluatie van het verkeersveiligheidsbeleid verbeterd. Deze wordt voorzien in een (risico-) analyse en plan van aanpak van het fietsroute netwerk in Den Bosch op basis van de geactualiseerde CROW-aanbevelingen met betrekking tot de inrichting/breedte van de fietspaden. In het plan van aanpak wordt aandacht te geven aan rotondes met tweerichtingsverkeer om deze te verminderen, te beginnen met de rotondes waar de meeste ongevallen gebeuren. Daarnaast zal er naar effectieve manieren gezocht worden om het gebruik van fietshelmen te stimuleren, met extra aandacht voor de ouderen.

Onze wens voor een betere participatie is ook ingewilligd. Hiermee krijgen bewoners eindelijk meer inspraak, door het instellen van een toegankelijk meldpunt. Van belang is hierbij om de meldingen tijdig te beantwoorden en te registreren binnen een redelijke termijn en inwoners te informeren over eventuele vervolgacties, waarbij in de reactie recht wordt gedaan aan de onderliggende zorgen.

Helaas is onze motie voor verkeersveilige scholen verworpen. Wij vroegen hierin om een autoluwe schoolomgeving de standaard te maken en voor bestaande scholen samen met deze scholen de verkeerssituatie zo veel mogelijk te verbeteren op basis van de aanbevelingen van Veilig Verkeer Nederland, namelijk, een veilige schoolomgeving:

  1. stimuleert lopen en fietsen (attitude en voorzieningen)
  2. is autovrij of autoluw (bijvoorbeeld ‘Schoolstraat’)
  3. heeft een maximumsnelheid van 15 km/uur (schoolerf)
  4. is visueel herkenbaar (schoolzone)
  5. wordt niet gebruikt voor parkeren
  6. heeft gescheiden verkeersstromen
  7. heeft veilige school-thuis-routes
  8. heeft een veilige in- en uitgang
  9. er zijn duidelijke afspraken met ouders

Wij vinden het onbegrijpelijk dat CDA, D66, GroenLinks, PvdA, VVD, Rosmalens Belang, PVV, 50PLUS en VOOR Den Bosch tegen deze motie hebben gestemd, ondanks dat zij keer op keer aangeven een veilige schoolomgeving van groot belang te vinden.

De Partij voor de Dieren concludeert uit het debat dat we mooie stappen vooruit zetten, maar dat er helaas nog veel partijen zijn die de auto boven de voetganger en fietser blijven plaatsen en die de auto boven een veilig en gezonde leefomgeving plaatsen. Wij zijn blij met de stappen vooruit die er zijn gezet, maar zullen ons uiteraard blijven inzetten voor een verkeersveilige gemeente, waar voetgangers en fietsers ruim baan krijgen en kinderen veilig zijn onderweg naar school.

    Gerelateerd nieuws

    OPINIE: DRIEKONINGEN, TRADITIE OF CIRCUSPARADE?

    In de kerk opgegroeid ben ik niet. Dat er in Bethlehem geen alpaca’s rondliepen weet ik dan weer wel. Ten tijde van Christus ...

    Lees verder

    Bouwen, bouwen, bouwen in het groen?!

    Huizen bouwen, heel belangrijk. We zitten nog steeds midden in een wooncrisis. Dat betekent echter niet dat we dan maar lukra...

    Lees verder

    Blijf op de hoogte van het laatste landelijke nieuws

        Abonneer op de nieuwsbrief