Goed en duurzaam openbaar vervoer
Momenteel investeert de overheid ruim twee keer zoveel in wegen als in het openbaar vervoer. Als we dat omdraaien wordt Nederland een stuk schoner, veiliger en duurzamer. Laten we in Den Bosch beginnen!
- Openbaar vervoer krijgt prioriteit boven autoverkeer.
- De gemeente stimuleert en faciliteert deelfietssystemen zoals de OV-fiets. Niet alleen op treinstations zijn deelfietsen beschikbaar, ook op belangrijke bushaltes en P+Rterreinen, zoals Transferium De Vliert, zijn deze een waardevolle toevoeging aan het openbaar vervoer.
- De gemeente vergroot de parkeer-en-reismogelijkheden. Voor reizigers die verder gaan met het openbaar vervoer of fiets worden de P&R-faciliteiten gratis.
- Het openbaar vervoer is en blijft veilig, betrouwbaar, frequent, betaalbaar en toegankelijk, ook voor mensen met een functiebeperking. Het openbaar vervoer is gratis voor mensen met een laag inkomen. In alle woonwijken en dorpskernen is regelmatig openbaar vervoer beschikbaar. Het openbaar vervoer gaat in de hele
gemeente ook ‘s avonds laat en in het weekend ‘s nachts rijden. - Al het openbaar vervoer en de voertuigen van de gemeente zijn vanaf de eerstvolgende aanbesteding 100% duurzaam aangedreven. Vanaf uiterlijk 2030 zijn alle voertuigen 100% duurzaam aangedreven en emissievrij.
- Er komen snelbussen die de meer afgelegen delen van de gemeente beter verbinden met het centrum. Onder andere de Groote Wielen, Empel, Maaspoort, Engelen, Nuland en Vinkel worden hiermee beter bereikbaar met het openbaar vervoer.
- De mogelijkheid voor de aanleg van een oost-west tramverbinding wordt onderzocht, om de mobiliteitsproblematiek in het nog altijd groeiende oostelijke deel van de gemeente te ondervangen.
- De gemeente onderzoekt de haalbaarheid voor de realisatie van treinstations in de Maaspoort en Nuland.