Mondelinge vragen stimuleren energiesteun blokaansluiting
Indiendatum: 20 sep. 2023
Den Bosch, 19 september 2023
Betreft: mondelinge vragen, vragenhalfuurtje ex art. 72 R.v.O.
Onderwerp: stimuleren energiesteun blokaansluiting
Geacht college,
Maandag 18 september is in de media te lezen dat de hoeveelheid aanvragen voor de tegemoetkoming energiekosten bij blokaansluiting kleiner is dan verwacht. Mede daardoor is de aanvraagtermijn met een maand verlengd, tot en met 31 oktober a.s.
Dit nieuws verontrust de fractie van de Partij voor de Dieren, bewoners kunnen namelijk niet zelf de aanvraag voor de tegemoetkoming indienen. Dat moet de contracthouder doen. In de meeste gevallen is dat de verhuurder of de vereniging van eigenaren. Dat het aantal aanvragen kleiner is, komt doordat contracthouders naar eigen zeggen niet goed weten hoe ze de steun moeten verdelen onder de bewoners.
Het risico van het niet aanvragen van de tegemoetkoming ligt bij de bewoners, zij worden de dupe van het nalaten van de aanvraag. Dit baart ons zorgen, omdat het van groot belang is dat inwoners de energiesteun ontvang in het kader van (energie)armoede en bestaanszekerheid die onder druk staat.
Naar aanleiding hiervan hebben wij de volgende vragen aan het college:
- Heeft u in beeld hoeveel panden en/of huishoudens met blokenergie er (ongeveer) in onze gemeente aanwezig zijn?
- Heeft u signalen ontvangen van bewoners, zijnde niet contracthouders, dat zij vrezen de tegemoetkoming mis te lopen doordat de contracthouder de tegemoetkoming niet aanvraagt? Zo ja, kunt u een beeld schetsen van de omvang van deze signalen?
- Heeft u signalen ontvangen van contracthouders dat zij moeilijkheden ondervinden in het uitvoeren van de aanvraag? Zo ja, kunt u een beeld schetsen van de omvang van deze signalen?
- Ziet u mogelijkheden om contracthouders van aansluitingen van blokenergie in Den Bosch aanvullend op de informatievoorziening vanuit het Rijk te attenderen dan wel informeren over de noodzaak van het doen van de aanvraag van de tegemoetkoming en/of hen te ondersteunen of door te verwijzen naar ondersteuning van het Rijk in het doen van de aanvraag? Zo nee, waarom niet?
- Ziet u mogelijkheden om bewoners te attenderen op het bewegen van hun contracthouder en/of bewoners hierin te ondersteunen? Zo nee, waarom niet?
- Ziet u mogelijkheden om bewoners die de tegemoetkoming mislopen door nalatigheid van hun contracthouder te ondersteunen in een schadeclaim aan hun contracthouder? Zo nee, waarom niet?
- Ziet u mogelijkheden om bewoners te ondersteunen wanneer hun contracthouder de energiesteun niet, niet tijdig of in onjuiste verhoudingen onder bewoners verdeelt? Zo nee, waarom niet?
Namens de fractie van Partij voor de Dieren,
Eileen Samshuijzen
Indiendatum:
20 sep. 2023
Antwoorddatum: 20 sep. 2023
Wethouder Van der Geld: Ik loop de vragen een voor een af.
Het antwoord op vraag 1 of wij een beeld hebben hoeveel panden of huishoudens. Nee, dat concrete beeld hebben we niet. Hebben we concrete signalen ontvangen van bewoners of contracthouders? Nee, we hebben alleen een beeld in algemene zin, als antwoord op vraag 2. Dat geldt ook voor vraag 3, we hebben geen specifieke signalen ontvangen. Het antwoord op vraag 4, of wij mogelijkheden zien om contracthouders te helpen. Aangezien het beeld van individuele contracthouders ontbreekt, zien wij die mogelijkheid niet, maar, het antwoord op vraag 5, als bewoners bang zijn de tegemoetkoming mis te lopen of ontevreden zijn over de verdeling van de tegemoetkoming dan kunnen zij in contact treden met sociale raadslieden van de gemeente. Die sociale raadslieden kunnen bewoners helpen om de eerste stap te zetten, bijvoorbeeld door een brief op te stellen namens bewoner of bewoners om de contractbeheerder in beweging te brengen. Dan het antwoord op vraag 6. Een juridisch geschil of juridische stappen is primair aan de bewoners zelf. Bijvoorbeeld in het geval van sociale raadslieden zullen ze dan ook worden doorverwezen in de richting van het Juridisch Loket en in dat geval is het ook echt aan de bewoner en de medewerker van het Juridisch Loket om te kijken of en welke juridische stappen worden ondernomen. Vraag 7 heb ik beantwoord middels vraag 5.
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Schriftelijke vragen de vos in Den Bosch
Lees verderSchriftelijke vragen alle hens aan dek voor de Kaderrichtlijn Water
Lees verder