Schrif­te­lijke vragen late licht­re­clame: geen mens en te veel dieren die het zien


Indiendatum: dec. 2023

Den Bosch, 5 december 2023

Betreft: vragen ex art. 71 R.v.O.

Onderwerp: late lichtreclame: geen mens en te veel dieren die het zien

Geacht college,

In 2020 heeft de raad ingestemd met een nieuw beleidskader voor reclame in de openbare ruimte. De afgelopen weken zijn er voortkomend uit dit beleid meerdere grote digitale lichtgevende reclameborden rond het stadscentrum geplaatst. We constateren dat de reclameborden tot middernacht aanstaan. Dit betreft lichtreclame, wat op het moment dat het donker is voor lichtvervuiling zorgt. Lichtvervuiling is erg schadelijk voor de natuur, met name voor veel in vrijheid levende dieren[1]. In dit kader adviseert[2] de Nederlandse Stichting voor Verlichtingskunde (NSVV) om bij digitale lichtgevende reclame een passende richtlijn te koppelen voor de tijdsperiode dat de reclame aanstaat en dus verlicht is. Dit kan bijvoorbeeld zijn de openingstijden van winkels of enkel verlichting van de reclameobjecten op momenten dat de doelgroepen voor die reclameobjecten werkelijk op straat kunnen zijn. De Partij voor de Dieren ziet tot middernacht in ieder geval voor doordeweekse avonden als een te laat tijdstip om de lichtgevende reclameborden aan te hebben, daar er op dit tijdstip geen of nauwelijks meer passanten op straat zijn en de lichtvervuiling hiermee ook op geen manier enig doel dient.

Wij hebben hierover de volgende vragen aan u:

  1. Bent u er van op de hoogte dat de nieuwe digitale lichtgevende reclameborden tot middernacht aanstaan?
  2. Wat vindt u er van dat de lichtgevende reclameborden tot middernacht aanstaan?
  3. Heeft u afspraken gemaakt met de exploitant omtrent de tijden dat de lichtgevende reclame aan mag staan? Zo nee, waarom niet?
  4. Bent u bereid om hierover (aanvullende) afspraken met de exploitant te maken, waarbij als richtlijn opgenomen wordt de sluitingstijd van winkels of het tijdstip tot wanneer er voldoende passanten op straat zijn? Zo nee, waarom niet?
  5. Ziet u mogelijkheden om meer te sturen op lichtvervuiling van overige reclame-uitingen, zoals van winkelvitrines wanneer winkels gesloten zijn? Zo ja, welke mogelijkheden ziet u? Zo nee, waarom niet?

Wij kijken uit naar uw beantwoording, bij voorbaat dank.

Namens de fractie van Partij voor de Dieren,

Eileen Samshuijzen


[1] https://www.nature.com/articles/s41559-020-01322-x

[2] https://www.nsvv.nl/publicaties/de-flitsende-stad-digitale-buitenreclame-en-ruimtelijke-kwaliteit-2019/

Wij staan voor:

Interessant voor jou

Schriftelijke vragen handhaving omgevingsdienst

Lees verder

Schriftelijke vragen de bomen in ons Bosch

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer