Schriftelijke vragen Schaduw over Dutch Food Week 2022
Indiendatum: 13 okt. 2022
Den Bosch, 13 oktober 2022
Betreft: vragen ex art. 71 R.v.O.
Onderwerp: Schaduw over Dutch Food Week 2022
Geacht college,
Op vrijdag 7 oktober jl. was de opening van de Dutch Food Week (DFW) op de Markt in ‘s-Hertogenbosch. Het programma bestond onder andere uit ‘voorproeven’ waarbij verschillende bedrijven en organisaties producten en ideeën promoten bij marktkraampjes op de Markt. Op de website van DWF wordt het thema van de week als volgt omschreven: “DFW bestaat om de positieve kracht van ons voedsel betekenis te geven in een wereld waarin gezondheid, duurzaamheid en goed leven centraal staan.”
De gemeente ‘s-Hertogenbosch staat als partner op de website van DFW en sponsort de organisatie hiervan in natura op de volgende manier:
- ambtelijke inzet in het voortraject, bijvoorbeeld samen met de organisatie zoeken naar een geschikte locatie in centrum ’s-Hertogenbosch voor de bestuurlijke opening en de openingsmarkt;
- gaandeweg het traject meedenken met de organisatie van DFW over verschillende organisatorische en praktische zaken (bijvoorbeeld aansluiting op de biologische markt op vrijdagochtend);
- de nodige inzet om het evenement op de markt te begeleiden vanuit de kant van vergunningverlening en de marktmeesters. Het reguliere evenementenvergunningentraject is hierbij doorlopen (inclusief leges);
- het gebruik (onder voorwaarden) van het stadhuis voor de bestuurlijke opening en enkele aanpalende bijeenkomsten van de Provincie Noord-Brabant, en de daarbij horende ambtelijke begeleiding, inzet van het bodenteam e.d.;
- vanuit bestuurlijke representatie het welkomstwoord verzorgen voor de bestuurlijke opening;
- representatiewerkzaamheden, inzet van het bodenteam;
- een deel van de consumpties voor de bestuurlijke bijeenkomst zijn bekostigd uit het representatiebudget, een ander deel van de catering voor de bestuurlijke opening, is door de organisatie van DFW betaald, de catering van het stadhuis heeft e.e.a. hierbij begeleid.
De thema’s van de DFW, waaronder duurzame voedselproductie en -consumptie en gezond voedsel, zijn belangrijke maatschappelijke thema’s en rechtvaardigen de steun van de gemeente. In lijn met deze thema’s werd op de markt onder andere promotie gemaakt voor plantaardige chocolademelk, een product met een beduidend lagere milieu-impact dan haar dierlijke tegenhanger1. Deze positieve aspecten van de markt werden helaas overschaduwd door de promotie van producten met een hoge milieu-impact, waarvan we volgens wetenschappelijke consensus juist zouden moeten minderen. Het meest schrijnende voorbeeld hiervan was een stand van de vleesconsumptiecampagne ‘Nederland Vleesland’. Een campagne van de vleeslobbygroepen zoals de slagersvereniging en varkenshoudersvereniging. Een campagne met het expliciete doel om de positieve ontwikkeling van de stijgende bewustwording over de positieve milieu-impact van minder vleesconsumptie te ondermijnen. In NRC wordt door een woordvoerder aangegeven dat de campagne de ‘vleeseter een beter gevoel moet geven’2. Dit is ondermijnend aan de doelen van onder andere het Voedingscentrum, RIVM en de Nationale Eiwitstrategie om onze voedselconsumptie te verduurzamen en vleesconsumptie te verminderen.
Hierover hebben wij de volgende vragen:
- Onderschrijft u net als de Partij van de Dieren dat een de campagne Nederland Vleesland niet bevorderlijk is voor de doelen van onder andere het Voedingscentrum, RIVM en nationale Eiwitstrategie om de consumptie van vlees te verminderen? Zo nee, waarom niet?
- Was het college voorafgaand aan de steun van dit evenement bekend met het feit dat de campagne Nederland Vleesland een plek zou krijgen op de markt?
- Onderschrijft u dat de aanwezigheid van een campagne als Nederland Vleesland onwenselijk is op een markt die moet staan voor duurzaamheid en gezondheid? Zo nee, waarom niet?
- Bent u het met de Partij voor de Dieren eens dat de gemeente campagnes zoals Nederland Vleesland niet dient te steunen, noch financieel, nog in natura? Zo nee, waarom niet?
- Bent u het met de Partij voor de Dieren eens dat voorafgaand aan het steunen van initiatieven zoals Dutch Food Week moet worden vastgesteld of hiermee het maatschappelijk belang wordt gediend of dit juist ondermijnt? Zo nee, waarom niet?
- Bent u bereid om in het vervolg initiatieven zoals de Dutch Food Week niet te steunen in financiële zin of in natura indien daarmee direct of indirect onduurzame campagnes zoals Nederland Vleesland worden gesteund? Zo nee, waarom niet?
- Bent u bereid om met de organisatie van Dutch Food Week 2022 in gesprek te gaan om het evenement te evalueren en daarbij aan te geven dat de aanwezigheid van Nederland Vleesland bij het evenement door de gemeente niet wordt gewaardeerd? Zo nee, waarom niet?
Namens de fractie van Partij voor de Dieren,
Rick van de Pol
Eileen Samshuijzen
1 www.milieucentraal.nl/eten-en-drinken/drinken/melk-zuiveldrank-en-zuivelvervangers
2 https://www.nrc.nl/nieuws/2022/08/31/vleeslobby-wil-vlees-depolariseren-met-nieuwe-campagne-a4140398
Indiendatum:
13 okt. 2022
Antwoorddatum: 8 nov. 2022
Geachte mevrouw Samshuijzen,
In uw brief van 13 oktober 2022 stelt u raadsvragen ex artikel 71 Reglement van Orde over: Dutch Food Week.
Op deze vragen kunnen wij u het volgende antwoorden:
Inleiding
De opening van de Dutch Food Week 2022 (DFW) viel uiteen in 2 delen: de bestuurlijke opening en het evenement op de markt. Het evenement op de markt heeft de reguliere procedure voor een evenementenvergunning heeft doorlopen, inclusief leges.
De gemeente 's-Hertogenbosch heeft steeds verschillende rollen gehad:
- Gastheer voor de bestuurlijke opening, van waaruit ook het partnerschap met DFW is voortgekomen. De overwegingen die in juni 2022 ten grondslag lagen aan het partnerschap worden bij vraag 5 toegelicht;
- Vergunningverlener (van het evenement op de markt); Marktmeester;
- Deelnemer van de samenwerking in stichting Agrifood Capital (AFC), voorzitter van het stichtingsbestuur AFC.
Vraag 1: Onderschrijft u net als de Partij van de Dieren dat een de campagne Nederland Vleesland niet bevorderlijk is voor de doelen van onder andere het Voedingscentrum, RIVM en nationale Eiwitstrategie om de consumptie van vlees te verminderen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: Wij onderschrijven de stelling dat de campagne "Nederland Vleesland" er niet op is gericht de consumptie van vlees te verminderen.
Vraag 2: Was het college voorafgaand aan de steun van dit evenement bekend met het feit dat de campagne Nederland Vleesland een plek zou krijgen op de markt?
Antwoord: Nee. Wij zijn bij geen enkel evenement of bestuurlijk partnerschap op de hoogte van dergelijke organisatorische details. Overigens is de campagne "Nederland Vleesland" pas opgestart nadat het partnerschap was aangegaan.
Vraag 3: Onderschrijft u dat de aanwezigheid van een campagne als Nederland Vleesland onwenselijk is op een markt die moet staan voor duurzaamheid en gezondheid? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: Het is niet ons om dat te beoordelen, maar aan de organisatie van DFW 2022.
Vraag 4: Bent u het met de Partij voor de Dieren eens dat de gemeente campagnes zoals Nederland Vleesland niet dient te steunen, noch financieel, nog in natura? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: Wij onderschrijven het doel van DFW 2022, zie hiervoor het antwoord op vraag 5. Wij delen uw mening niet dat we met steun aan de DFW specifiek de genoemde campagne zouden steunen.
Vraag 5: Bent u het met de Partij voor de Dieren eens dat voorafgaand aan het steunen van initiatieven zoals Dutch Food Week moet worden vastgesteld of hiermee het maatschappelijk belang wordt gediend of dit juist ondermijnt? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: Ja, een dergelijke afweging is ook onderdeel van onze besluitvorming. Het is in dit opzicht goed om toe te lichten welke overweging ten grondslag lagen aan het partnerschap van DFW:
- Het evenement had met de titel "aan tafel" het doel om de dialoog rondom de voedselproductie en oorsprong van het voedsel centraal te stellen met als thematiek "duurzaamheid, goed leven, gezondheid". Wij onderschrijven van harte dat het van belang is deze dialoog te voeren, ook lokaal.
- Een kans om 's-Hertogenbosch landelijk te profileren als gastvrije, bourgondische stad. 's-Hertogenbosch is als centrumgemeente gelegen in de voedselproducerende Regio Noordoost Brabant en deelnemer van Stichting Agrifood Captial; het thema 'voedsel' is speerpunt van onze regio.
- Met Provincie Noord-Brabant (als lead partner van de DFW 2022) onze rol te pakken als provinciehoofdstad, daarmee de banden met de provincie te versterken;
- Mogelijk maken van nieuwe landelijke netwerkkansen met bijvoorbeeld het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Gaandeweg het traject en op de dag van de opening zelf, hebben wij (ten aanzien van het maatschappelijk belang) het volgende geconstateerd:
- Het overgrote deel van de kramen was biologisch, plantaardig of stond op een of andere manier in het teken van de dialoog over de transitie naar duurzamere of biologische productie, van dierlijk naar plantaardig eten, etc.
- De biologische kraamhouders die normaliter op de vrijdagochtend op de markt staan, hebben de gelegenheid gekregen te blijven staan voor het middagevenement en zijn meerdere keren gevraagd daar te blijven staan. De biologische markt sloot goed aan op de gedachte achter de DFW (namelijk de dialoog over transitie naar duurzaam, biologisch, etc.).
- De bijdragen bij de bestuurlijke bijeenkomst onderschreven de voedseltransitie naar meer plantaardige alternatieven.
- Wij waren er vanuit het maatschappelijke belang van talentontwikkeling ook van gecharmeerd dat lokale studenten van het Koning Willem 1 College de plantaardige amuses mochten verzorgen bij de bestuurlijke opening en dat zij op de markt plantaardige gerechten konden maken met waren van de biologische markt.
Alles tegen elkaar afgewogen waardeert het college de opening van DFW 2022: dit evenement stond zowel bij de bestuurlijke bijeenkomst als bij het evenement op de markt vooral in het teken van de dialoog over een voedseltransitie. Dat er enkele kramen waren die dit niet uitstraalden, zoals die van Nederland Vleesland, zullen wij bij de evaluatie met de organisatie van DFW 2022 meenemen. Verder zien wij het als een geslaagd evenement dat goed past bij 's-Hertogenbosch.
Vraag 6: Bent u bereid om in het vervolg initiatieven zoals de Dutch Food Week niet te steunen in financiële zin of in natura indien daarmee direct of indirect onduurzame campagnes zoals Nederland Vleesland worden gesteund? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: Wij maken bij elk partnerschap een afweging, waarbij we altijd verschillende bestaande maatschappelijke belangen afwegen. Voor het aanvragen van een evenementenvergunning gelden de daarvoor aanwezige spelregels.
Vraag 7: Bent u bereid om met de organisatie van Dutch Food Week 2022 in gesprek te gaan om het evenement te evalueren en daarbij aan te geven dat de aanwezigheid van Nederland Vleesland bij het evenement door de gemeente niet wordt gewaardeerd? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: Zoals gebruikelijk zullen we het partnerschap samen met de organisatie van DFW 2022 evalueren.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van 's-Hertogenbosch,
De gemeentesecretaris, |
De burgemeester, |
drs. B. van der Ploeg |
drs. J.M.L.N. Mikkers |
Interessant voor jou
Schriftelijke vragen knallende ellende in de Maaspoort
Lees verderSchriftelijke vragen Het Nieuwe Normaal: bouwstenen voor een duurzame toekomst
Lees verder